Sunday, March 7, 2010

Gurindam Dua Belas versi Hip-Hop [keren!!]

Laman yang lalu saya memposting mengenai Sejarah dan fasal-fasal yang terdapat pada Gurindam Dua Belas gubahan Pujangga , Bapak Sastra Melayu - Indonesia, Raja Ali Haji.

Kali ini, saya akan menyajikan sisi lain dalam melantunkan sebuah Gurindam Dua Belas. Seperti yang kita ketahui seseorang yang melantunkan Gurindam Dua Belas biasanya dengan nada-nada, irama dendang melayu-arab, seperti halnya kita sedang membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Ya, begitulah khas nya dalam membaca syair-syair dan gurindam melayu.

Tapi siapa sangka, kalau Gurindam Dua Belas pun bisa dibawakan dengan lebih "ekstrim" lagi. Lebih ekstrim??? ya! itulah salah satu kreatifitas anak-anak muda sekarang dalam mengekspresikan kreasinya terhadap sebuah karya maha besar di negeri kita ini. Video Gurindam Dua Belas versi hip-hip ini dibuat pada saat milad melayuonline yang kedua pada masa lalu.

Bila cara konvensional merupakan cara yang lazim. Maka membacakan gurindam dua belas dengan cara hip-hiop merupakan cara kreatif anak muda dalam menyampaikan fasal-fasal gurindam yang sarat dengan tuntunan dan nasehat bagi generasi muda sekarang.

sesuai berjalannya zaman, berjalan pulalah perubahan, inilah istilah "lama tapi baru" artinya karya yang lama tapi di olah terus hingga menghasilkan sesuatu yang baru

Semoga dengan cara ini kepercayaan diri generasi muda dengan warisan sejarah negeri sendiri dan dapat menelaah isi kandungan fasal demi fasal gurindam dua belas yang bermanfaat.
sesuai dengan ungkapan sebagai berikut

Petunjuk kepada yang elok
Supaya badan tidak terpuruk

Petunjuk kepada yang baik
Supaya badan tidak terindik

Petunjuk kepada yang lurus
Supaya badan tiada terjerumus

Petunjuk kepada yang berfaedah
Supaya aib tidak terdedah

Petunjuk kepada yang bermanfaat
Supaya hidup tidak tersesat

Di dalam pantun ada pengajar:

Pengajar kepada yang benar
Supaya hidup tiada tercemar

Pengajar kepada yang betul
Supaya selamat dalam bergaul


Gurindam Dua Belas Hip-Hop




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kris Hadiawan - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger